Saturday, July 18, 2009

Pengertian dan Pendapat Tentang Sedekah

zwani.com myspace graphic comments
Perkataan sedekah berasal daripada bahasa Arab, ash-shadaqah. Secara bahasa bermakna sesuatu yang dijadikan sedekah. Perkataan ini diambil dari kata sha-da-qa. Perkataan shadaqah sendiri diambil dari perkataan ash-sidq' benar', kerana ia menunjukkan kebenaran ibadah untuk Allah s.w.t.
Menurut al-Jurjani, sedekah adalah pemberian yang diberikan untuk mengharap pahala Allah s.w.t.
Sementara ar-Raghib al-Isfahani mengatakan: "Sedekah adalah harta yang dikeluarkan oleh manusia untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t seperti zakat.
Bezanya, sedekah untuk kategori sunnah dan zakat untuk yang wajib.
Sementara Iman An-Nawawi mengatakan: "Dinamakan sedekah kerana ia menunjukkan kejujuran orang yang bersedekah dan menunjukkan kebenaran imannya secara zahir dan batin. Ini kerana sedekah adalah kejujuran dan kebenaran iman."

PENDAPAT TENTANG SEDEKAH
  • Umar r.a. berkata: "Sesungguhnya di akhirat kelak amalan akan saling membangga diri. Maka sedekah berkata, "Aku yang paling utama diantara kamu (amalan-amalan lain)".

  • Abdul Aziz bin Umair berkata: "Solat akan menghantar kamu menuju setengah perjalanan, puasa menghantar kamu ke pintu kerajaan dan sedekah memasukkan kamu ke dalamnya."

  • Ibnu Abi al-Ja'd menandakan: "Sesungguhnya sedekah menolak 70 pintu keburukan."

  • Yahya bin Mu'adz berkata: "Aku tidak tahu biji yang timbangannya sebanding gunung di dunia kecuali dari sedekah."

  • Asy-Sya'bi berkata: "Sesiapa sahaja yang perlukan akan pahala sedekahnya tidak melebihi keperluan orang fakir terhadap sedekahnya, maka sedekahnya telah rosak dan sia-sia."

  • Al-Laith bin Saad mengatakan: "Siapa yang mengambil dariku sedekah atau hadiah, maka haknya ke atas ku lebih besar dari hakku ke atasnya kerana dia menerima dari ku sesuatu yang dapat mendekatkan ku kepada Allah s.w.t.

  • Sementara Fudhail bin Iyadh berkata kepada mereka yang mengambil sedekah: "Mereka mengambil bekalan kita ke akhirat tanpa balasan hingga meletakkannya pada timbangan amal di sisi Allah s.w.t."

  • Ali bin Abi Talib berkata: "Sesiapa yang dikurniakan harta oleh Allah s.w.t, maka hendaklah menyambung silaturrahim, menghormati tetamu, menyenangkan yang sedih dan tawanan yang dalam perjalanan (Musafir), orang-orang fakir miskin, para mujahid dan hendaklah bersabar menghadapi musibah kerana dengan semua ini kemuliaan dunia dan kebahagiaan di akhirat akan diperolehi."

  • Abi Hatim berkata" "Bakhil atau kedekut adalah pokok di neraka yang dahannya ada di dunia. Sesiapa yang bergantung dengan dahan-dahannya, dia akan mendorongnya ke neraka. Sebagaimana dermawan adalah pokok di syurga dan dahan-dahannya di dunia. Siapa yang bergantung dengan dahan-dahannya, maka ia akan mendorongnya ke syurga, dan syurga adalah rumah orang-orang dermawan."

  • Ketika rumah orang soleh didatangi orang fakir dan meminta sedekah darinya. Dia berkata: "Selamat datang untuk anda yang datang membawa bekalan kita kepada Tuhan kita." Yang dimaksudkan dengan bekalan adalah kebaikan dan amalan mendekatkan diri kepada keredhaan Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment