Tuesday, July 14, 2009

Bulan Rejab

Kelebihan Bulan Rejab


Rejab bulan menabur benih


Syaaban bulan menyiram tanaman


Ramadhan bulan menuai




Rejab menyucikan badannya


Syaaban menyucikan hatinya


Ramadhan menyucikan rohnya




Rejab bulan menghfirah (Keampunan)


Syaaban bulan syafaat


Ramadhan bulan menggandakan kebajikan




Rejab bulan taubat


Syaaban bulan muhibbah


Ramadhan dilimpahi pahala amalan seperti hujan mencurah banyaknya




Rejab diganda 70 pahala


Syaaban diganda 700 pahala


Ramadhan diganda 1000 pahala




Kelebihan Bulan Rejab

  1. Sabda Nabi SAW: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab nescaya Allah SWT memuliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari Kiamat.


  2. Sabda Nabi SAW: Bulan Rejab bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku dan bulan Ramadhan bulan umatku.


  3. Kemuliaan Rejab dengan malam Israk Mikrajnya, Syaaban dengan malam Nisfunya dan Ramadhan dengan Lailatul-Qadarnya.


  4. Malam awal Rejab mustajab doanya. (Dalam kitab Raudhoh Imam Nawawi)


  5. Puasa sehari dalam bulan Rejab mendapat syurga yang tertinggi (Firdaus). Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.


  6. Puasa tiga hari dalam bulan Rejab dijadikan parit yang panjang yang menghalangkan dia ke neraka (panjangnya setahun perjalanan)


  7. Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar, dan daripada fitnah dajal di hari Kiamat.


  8. Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur. Puasa enam hari pada bulan Rejab keluar daripada kubur bercahaya mukanya.


  9. Puasa tujuh hari pada bulan Rejab ditutup daripadanya tujuh pintu neraka.


  10. Puasa lapan hari pada bulan Rejab dibuka baginya lapan pintu syurga.


  11. Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu menyeru"Lailahaillallah", maka tidak ditolak dia untuk masuk ke syurga.


  12. Puasa sepuluh hari pada bulan Rejab, Allah SWT jadikan baginya hamparan perhentian dititi Siratalmustaqim pada tiap-tiap satu batu.


  13. Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga, dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.


  14. Puasa sembilan belas hari pada bulan Rejab dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Allah Adam.


  15. Puasa 20 pada bulan Rejab diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggal daripada umurnya (pembaharuan umurnya)


  16. Berkata Saidina Ali: Puasa Rejab 13 hari seperti puasa 3,000 tahun, puasa Rejab 14 hari seperti puasa 10,000 tahun, puasa Rejab 15 hari seperti puasa 100,000 tahun.


  17. Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Quran atas segala Qalam.


  18. Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga.


  19. Puasa sepuluh hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas titi Siratalmustaqim di hari kiamat.


  20. Puasa sepuluh hari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya. Berseru dari langit: "Gembiralah kamu dengan kemuliaan yang besar : dan diminumkan dia ketika hendak mati. Mati dengan puasa, masuk kubur dengan puasa, keluar kubur dengan puasa, dan masuk syurga dengan puasa (Al-Hadis), lepas dari azab kubur (Al-hadis) - (berpuasa pada siang hari dan beribadat pada malamnya).


  21. Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Sesiapa yang berpuasa di bulan Rejab wajib baginya: diampunkan dosanya yang lalu, diperliharakan Allah umurnya yang tinggal serta terlepas dari dahaga di hari Kiamat.

  22. Puasa pada awal Rejab, pertengahan dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.

  23. Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti.

  24. Siapa yang bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu kejahatan.

  25. Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina seribu mahligai, seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali, kerana keistimewaan bulan Rejab bulan Allah.

  26. Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, bulan Allah.

  27. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qaf, bumi yang putih yang penuh dengan malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada umat Muhammad. Allah SWTmenjawab: Telah Aku ampunkan mereka!!

  28. Barangsiapa meminta ampun (beristighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan Rejab diharamkan tubuhnya daripada api neraka.

  29. Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya: Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu." "Demi KetinggianKu dan KebesaranKu, tiada Aku tolak akan hajat mu. Engkau adalah jiranKu dibawah 'arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu, engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antara engkau" - (dari Kitab Raudhatul Ifkar)

  30. Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari Israq-Mikraj.

  31. Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesedihan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

  32. Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun - diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya didalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaikkan ke langit), 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan, 79 hajat ketika berlalu di titi Siratulmustaqim.

  33. Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). Kerana keagungan, kebesaran dan kemuliaan bulan Rejab itu maka Allah swt limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan kebajikanNya terhaqdap hamba-hambanya yang beriman dan beramal soleh pada bulan Rejab dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya.

    Demikianlah peri keistimewaannya keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan Bulan Allah.



No comments:

Post a Comment