Sunday, September 6, 2009

NIKMAT SIHAT DAN AMALAN MENZIARAHI PESAKIT

zwani.com myspace graphic comments
Dalam kehidupan singkat anugerah Allah swt ini, ada kalanya kita sihat, cergas, lemah dan sakit. Biar betapa berjadualnya kita menyusun waktu makan, tidor, rehat, bekerja dan beriadah, namun ketentuanNya tidak dapat kita elakkan. Jadi sentiasalah bersyukur dengan nikmat sihat dengan melakukan sebanyak mungkin amalan-amalan yang baik, semuga masa sihat kita menjadi masa-masa yang penuh dirahmati Allah swt.



MENZIARAH PESAKIT



Berada dalam anugerah sihat dari Allah, jangan dilupakan ramai sanak saudara, sahabat handai, jiran tetangga dan saudara seIslam yang sedang sakit samada sakit biasa atau tenat, samada di rumah atau di hospital.


Didalam kesempurnaan hidup bermasyarakat, Islam telah menggariskan satu tatacara yang terbaik untuk diamalkan. Salah satu dari nilai murni yang ditekankan ialah menziarahi pesakit dan mentakziah kematian.


Di dalam Islam, dihukum sebagai sunat yang sangat dituntut menziarahi pesakit, terlebih lagi pesakit yang sedang sakit tenat dan terdiri daripada ahli keluarga, jiran tetangga dan sahabat handai terdekat dan sebaik-baik hari untuk menziarah ialah pada hari Jumaat, iaitu penghulu segala hari


Ziarahlah....dan rasailah kemanisan dari amalan ini. Selain daripada balasan ganjaran pahala dari Allah swt, ianya juga mampu meningkatkan iman dan taqwa kita, mencipta satu sifat kebaikan, kemesraan dan mengeratkan perpaduan sesama umat Islam. Melahirkan satu sikap saling sayang menyayangi, membibitkan rasa insaf dan keinginan untuk mengisi masa sihat dengan sebaik dan sebanyak mungkin amalan bagi menhadapi saat kematian. Menggembirakan orang lain dan menghapuskan kesedihan di jiwa sesama umat Islam juga adalah satu ibadah yang di tuntut apa lagi di saat pesakit memerlukan sokongan rohani dan keluarga pesakit juga ingin berkongsi kesedihan. Alangkah indahnya jiwa mereka yang dapat berkongsi tiap kesakitan, penderitaan, kesedihan dan rintihan hati pesakit dan keluarganya.




ADAB MENZIARAH PESAKIT




Didalam melakukan perkara yang dituntut ini, ada adab-adab tertentu yang sewajarnya kita ikuti bagi menyempurnakan ibadah yang diletakkan sebagai sunat muakkad ini.



  1. Kadarkan atau hadkan masa menziarahi pesakit
  2. Mendoakan ke'afiatan kepada pesakit dengan salah satu doa berikut:-

3. Bertanyakan kesihatan pesakit kepada keluarga terdekatnya.
4. Mengambil tempat di bahagian kepala pesakit.
5. Menyedapkan hati pesakit dengan janji sembuh dan ke'afiatan serta mengucapkan kesejahteraan kepadanya. 6. Menyedarkan pesakit dari kezaliman dan meminta dipulangkan hak orang lain jika berlaku kezaliman.

7. Bacakan ayat-ayat suci Al-Quran di sisinya terutamanya seperti surah Al-Fatihah, Al- Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas, surah Yassin dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment